Zašto prijeći s Dynamics NAV-a na Microsoft Business Central?

23 svibnja, 2021
Zašto prijeći s Dynamics NAV-a na Microsoft Business Central

Microsoft je davne 2002. godine kupio Navision od tvrtke koja ga je proizvela – Navision Software. Od tada pa sve do 2018., Navision je prošao kroz puno promjena i ažuriranja – između ostalog, promijenio je ime u Dynamics NAV. U 2018. se dogodio rebranding NAV-a u Business Central te je potonji pušten na tržište. Možemo li onda iz ovoga zaključiti da je Business Central samo novo ime za Dynamics NAV? Da i ne. Microsoft Business Central je izgrađen na temeljima i iskustvu NAV-a, zbog toga si programi liče, no to više nisu isti proizvodi. S Business Centralom je Microsoft uveo značajne novitete i svima poznati ERP modernizirao u raznim aspektima. Ako koristite NAV, možda ne želite prijeći na Business Central: smatrate da bi vam to donijelo dodatne troškove, vaši djelatnici bi trebali vremena kako bi naučili koristiti novo sučelje, a i NAV vas je do sada sasvim dobro služio. To je razumljivo. No, postoje uistinu dobri razlozi zašto biste trebali odmah prijeći na Business Central. U ovom članku ćemo vam ih predstaviti.

1. Novi AL programski jezik

Dynamics NAV koristi C/AL programski jezik, što znači da su sve izmjene napisane na tom jeziku te su sastavni dio koda. Zbog toga su ažuriranja u NAV-u izrazito komplicirana, budući da je potrebno proći kroz cijeli sustav, pregledati svaki dio koda i unijeti izmjene po potrebi. Nadalje, takav postupak je dugotrajan i postoji mogućnost pogreške, primjerice izmjene krivog dijela koda, što može imati neugodne posljedice na poslovanje. Business Central, s druge strane, umjesto starog C/AL jezika, koristi AL programski jezik. Sve prilagodbe sustava dostupne su kao nadogradnje, umjesto u obliku izmjena same jezgre ERP-a. Tako instaliranje ažuriranja postaje brže i jednostavnije, s manjom mogućnosti pogrešaka u procesu.

2. Cloud hosting

Business Central nudi novu opciju – možete imati hosting u Microsoft Public Cloudu. To znači da se vaš ERP nalazi u zajedničkom oblaku u sklopu Azure portala. Dakako, vaši podaci su i dalje potpuno privatni i drugi korisnici nemaju pristup istima. Ako se odlučite za Business Central u oblaku, tada se isti naplaćuje kao SAAS (Software as a Service – Softver kao usluga), tj. plaćate mjesećni iznos ovisno o broju korisnika. No, ako vam je draže, Business Central nudi i druge opcije hostinga: može se nalaziti unutar prostorija vaše tvrtke (on-premise), u vašem privatnom oblaku na Azure portalu (Private Cloud) ili možete odabrati davatelja usluga (dedicated hosting). U tom slučaju ćete, doduše, propustiti integraciju s vrhunskim Dynamics i Azure uslugama. No, ako odlučite da Business Central ostane u vašim prostorijama (on-premise), možete kupiti trajnu licencu, umjesto mjesečnog plaćanja, plus godišnji plan poboljšanja (enhancement plan).

3. Ažuriranja

Kao što smo već spomenuli, zbog promjene programskog jezika u AL, sva su ažuriranja odvojena od koda. To znači da je postupak njihove instalacije brz i jednostavan. Dovoljno je jednom investirati u Business Central i nakon toga, na dvogodišnjoj bazi, dobivate sve potrebne novitete. Ako se vaš Business Central nalazi u oblaku, ažuriranja će se automatski instalirati uz mogućnost odgode na 90 dana. Ako se Business Central nalazi unutar prostorija vaše tvrtke ili u privatnom oblaku, možete sami odlučiti kada instalirati ažuriranja. Također, sva su ažuriranja potpuno besplatna te imate mogućnost instalirati ih prvo unutar sigurnosnog okvira (sandbox) kako biste mogli testirati nove verzije programa. Za razliku od NAV-a, ne postoje više verzije programa, a ažuriranja su uvijek kompatibilna s programom.

4. Sigurnost i podrška

Instalacijom novog Business Centrala investirate u sigurnost. Prije samog logina korisnika u Business Central, isti moraju biti provjereni i potvrđeni kao važeći korisnici u sustavu. Nakon potvrde, korisnici mogu pristupiti isključivo određenim područjima i dokumentima, ovisno o stupnju dodjeljene autorizacije. Konačno, vi možete pratiti sve što korisnici rade – u koje su dijelove programa ulazili, koje su dokumente otvarali i izmjenjivali. Također možete šifrirati odabrane podatke. Nadalje, ako prijeđete na Business Central imat ćete pristup kvalitetnoj podršci. Kako vaša verzija NAV-a bude postajala starija, to će biti teže pronaći stručnjake koji znaju raditi u istoj. Ako ih i pronađete, bit će skupi, jer ih jednostavno neće više biti dovoljno. Zbog istih razloga, što dulje budete odgađali prebacivanje, to će vas na kraju izaći skuplje te riskirate nemogućnost pronalaska profesionalca koji poznaje vašu konkretnu verziju NAV-a.

5. Imenovani korisnici

U Dynamics NAV sustavu licenca se temeljila na paralelnim korisnicima (concurrent users). Business Central je to promijenio te se ovdje koriste imenovani korisnici (named users). Dobra vijest je da, iako ćete morati prijeći na imenovane korisnike prelaskom s NAV-a na Business Central, za svakog licenciranog paralelnog korisnika u NAV-u dobit ćete 3 imenovana korisnika u Business Centralu.

6. ISV (Independent Software Vendor) dodaci

Zbog gore spomenutog, novog AL programskog jezika, integracija vanjskih aplikacija i proširenja je dosegnula novu razinu. Sada vam je dostupan neograničen izbor aplikacija koje se jednostavno i brzo instaliraju. Aplikacije možete prilagoditi svojim potrebama, kako biste iz njih izvukli maksimalnu korist, fleksibilnost i efikasnost. Naime, kada se odlučite za određeni alat za pomoć vašem poslovanju, bitno je taj alat spojiti na vaš ERP. Microsoft sada potiče duboku integraciju: nema više problema s kompatibilnošću i problema u radu s drugim sustavima, kao što je bilo s NAV-om. Također, mnogi ponuditelji aplikacija će se s vremenom okrenuti Business Centralu i AL programskom jeziku. U nekim slučajevima, njihove aplikacije više neće biti prilagođene vašem NAV-u i nećete ih moći više koristiti. Određene aplikacije su već napisane u AL jeziku, a kako vrijeme bude odmicalo, sve će manje aplikacija biti osmišljeno za ili prilagođeno Dynamics NAV-u.

Zaključak:

Prelazak s Dynamics NAV-a na Business Central polako postaje potreba. No, to ne znači da ste prisiljeni učiniti nešto što će ugroziti vašu tvrtku. Naprotiv, Business Central donosi puno noviteta koji će sigurno ubrzati i pojednostaviti vaše poslovanje. Naravno, sam postupak i trajanje prelaska će ovisiti o vašoj jedinstvenoj situaciji: koliko je stara vaša verzija NAV-a, koliko su kompleksna i mnogobrojna vaša prilagođavanja, dodaci, procesi i slično. To ne znači da će prelazak biti nemoguć ili preskup – tajna je u odabiru dobrog partnera za taj posao, a Omega Software je takav partner. Kao vrhunski partner Omega Software će, zahvaljujući svom iskustvu, znati najbolje pristupiti vašem slučaju. Detaljno ćemo se upoznati s vašom verzijom NAV-a te ćemo se isto tako upoznati s vašim konkretnim poslovanjem i procesima. Tijekom cijelog postupka ćemo pratiti najbolju praksu i Microsoftovu metodologiju, time osigurajući da uvođenje Business Centrala prođe brzo i bezbolno. Kontaktirajte nas već danas!

O Omega Software

Omega Software je tvrtka koje se bavi razvojem i integracijom cjelovitih ICT rješenja i tehnologije. U okviru naših rješenja implementiramo i ERP (Enterprise resource planning) rješenje – Microsoft Dynamics 365 Business Central. Naša snaga počiva na preko 200 stručnjaka, poslovnih konzultanata i razvojnih inženjera koje zapošljavamo. Konstantno se educiramo i razvijamo te se ponosimo našim multidisciplinarnim znanjem. Svim našim partnerima pristupamo individualno, ovisno o izazovima i potrebama. Suradnjom s Omega Softwareom dobivate pouzdanog partnera na kojeg uvijek možete računati.
Pročitajte više o nama.

Share This